Svaka priča vrijedna pričanja treba biti zabilježena u OBLAKU

VoIP revolucija

Vjerujem da će vrlo brzo, možda u manje od pet godina preko 90% telefonskih poziva ostvarenih u Europi biti VoIP telefonski pozivi.

Jeste li čuli za slične tvrdnje i ranije? Živa istina, prije jednog desetljeća, telekomunikacijska industrija je nagovijestila zoru VoIP revolucije ( Voice over Internet Protocol ). Sposobnost da u realnom vremenu prenese glas putem Interneta će revolucionizirati komunikacije i uštediti milijune eura kroz jeftiniju komunikaciju, konsolidaciju i učinkovitost mreže, kroz radne sate održavanja itd., a da ne spominjem mogućnost glasovnih aplikacija koje bi naše živote, poslovno i privatno eksponencijalno olakšali.

Krajem 80-ih su nas iz Hollywooda uvjeravali da ćemo 2010. voziti leteće automobile ( Povratak u budućnost 2 ), a sve nam se čini da to baš i nije tako. Dakle, razumijem vaš skepticizam. Ali vjerujem da smo vrlo blizu ostvarenja te davno započete VoIP revolucije.

Prvi VoIP korisnici, na prijelazu iz '90-tih u 2000-te su uglavnom bili razočarani s tada goluždravom tehnologijom. LAN / WAN infrastruktura i mrežna oprema - osobito izvan velikih gradova, nisu bile optimizirane za promet u stvarnom vremenu. A obećane uštede su se ostvarivale sa tada skupom VoIP opremom i softverom koji se u većini slučajeva nisu u potpunosti isplatili.

Snažan napredak se dogodio oko i nakon 2005., kada se mnogo stvari promijenilo. Dogodile su se značajne stvari za VoIP sustave:

  • Mnogostruko se povećala brzina i stabilnost podatkovnih usluga koje postaju gotovo sveprisutne i svakim danom sve jeftinije (ADSL, optički priključak)
  • Mrežna oprema je sada optimizirana za VoIP, s pojavom SIP protokola kao „de facto“ standardom za VoIP
  • VoIP rješenja postaju jednostavnija, jeftinija i fleksibilnija

Tek oformljene mlade tvrtke poput Skvida su bili pioniri otvorene komunikacije - VoIPputem SIP protokola za tvrtke. No, čak i sa svim tim poboljšanjima, veliki telekom operateri su još do nedavno prodavali analogne/digitalne glasovne usluge više negoli VoIP.

Danas to uglavnom nije slučaj. Svaki novi kupac komunikacijskih rješenja, bio on privatni potrošač, mala, srednja ili velika tvrtka/kompanija, uglavnom traže VoIP telekomunikacijski sustav. Tvrtke u hrvatskoj uglavnom kupuju klasične VoIP telefonske centrale sa priključkom (adapterom) za analogne ili ISDN (digitalne) linije ili zakupljuju virtualne telefonske centrale (Skvid nudi VoIP rješenja pomoću oba ova implementacijska modela). Potrošači napuštaju analogne linije koje su služile u njihovim domovima i tvrtkama već desetljećima. Neki koriste telefonske usluge svojih Internet operatera, drugi se opredjeljuju za VoIP usluge kao što su Vonage ili Skype ili za uređaje kao što su Nettalk Duo, MagicJack zajedno s primjerice, Google Talk uslugom. Također, dosta ljudi još uvijek odabire fiksnu liniju i koristi samo svoje mobilne telefone.

Nastavno na mobilne telefone, kaže mi jedna dugogodišnja suradnica: „Ali zadnji put kad smo razgovarali, razgovarali smo putem mobitela, a ne VoIP-a, jel' tako“? Možda, za sada. I pozivi ostvareni putem mobitela počinju se prebacivati na VoIP. Kako bežične podatkovne mreže postaju sve brže i pouzdanije, mnogi potrošači se opredjeljuju za korištenje podatkovne veze za VoIP glasovnu komunikaciju, umjesto tradicionalne mobilne GSM mreže. Aplikacije za pametne telefone poput Skypea i Vibera dopuštaju njihovim korisnicima ostvariti telefonske pozive bez potrošene jedne jedine mobilne minute razgovora. Skvidova unificirana rješenja kao i slične aplikacije drugih VoIP dobavljača nude korisnicima pametnih telefona da iste mogućnosti koriste i sa svojim poslovnim VoIP sustavima, telefonskim centralama.

Potrošačka potražnja za tim mogućnostima tjera proizvođače da promijene svoje marketinške strategije. Apple i T-mobile su se pokušali oduprijeti potražnji na način da onemoguće Skype, Google Voice i druge glasovne aplikacije da se koriste na iPhone-u, ali na kraju su se ipak morali prilagoditi.

Razumljivo, najveći telekom operateri su u teškoj poziciji. Oni imaju milijarde eura uloženih u svoje mobilne (GSM) mreže, a mobilni ugovori čine većinu njihovih prihoda. Oni ne mogu poreći promjene u demografiji njihove korisničke baze i odluka koje njihovi klijenti donose. Istraživanja su pokazala da korisnici mobilnih uređaja mlađi od 25 godina radije tipkaju sms ili e-mail negoli ostvaruju telefonske pozive, a društveno umrežavanje putem Facebook i Twitter računa koristi više resursa podatkovnih mobilnih mreža od bilo koje druge vrste aplikacija. Tehnički štedljivi korisnici s planom o korištenju prijenosa podataka se opredjeljuju za pozive pomoću VoIP aplikacije umjesto GSM mobilne mreže.

Najbolji korak unaprijed su učinili mobilni operateri koji nude neograničeni podatkovni promet i brzinu (neki operateri iako imaju neograničen promet nakon izvjesnog prometa ograniče brzinu) i uključenu određenu količinu besplatnih minuta i poruka. U Americi primjerice, takvu tarifu možete naći za 25$/mj., a uključuje 300 min razgovora sa neograničenim podatkovnim prometom i slanjem SMS poruka. U Hrvatskoj su korisnici mobilnih komunikacija još uvijek uvjetovani skupim tarifama s velikim podatkovnim prometom, a koje onda imaju veliki broj uključenih „besplatnih“ minuta poziva. Tako da nije čudno što me moja kolegica nazvala putem mobitela.

Vjerujem da su dani kada su operateri ulagali u svoje mobilne glasovne mreže polako iz nas. Oni će se usredotočiti na mobilni prijenos podataka što je više moguće. Mobilne GSM mreže će polako izumirati. Tako će i analogne i ISDN telefonske centrale koje koriste tvrtke, kao i analogne veze po kućanstvima polako postajati stvar prošlosti. Vrlo brzo će svaki poziv koji napravite, bilo od kuće, s posla ili sa mobitela biti VoIP poziv putem podatkovne mreže.
Skvid je do sada, a i dalje će nastojati uvijek biti na čelu ove nove VoIP revolucije, isporučujući komunikacijska rješenja koja su jednostavna za korištenje, jednostavna za upravljanje i pristupačna za implementaciju.

Dakle, uskočite u naš leteći automobil i pridružite nam se u vožnji prema budućnosti!

Podijeli: